Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Dictator of Sweden

Civil Rights Defenders (CRD) är en människorättsorganisation som arbetar för att försvara demokratin och människors medborgerliga och politiska rättigheter i Sverige och runt om i världen. Verksamheten är till del finansierad av donationer från privatpersoner och företag, och av den anledningen fick vi i uppdrag att skapa en insamlingskampanj som både kunde sprida kännedom om CRDs arbete och de ofta komplicerade frågor som de arbetar med, men också locka nya och större donationer.

För att lyckas med vårt uppdrag behövdes en idé som kunde:

* Utbilda en oengagerad målgrupp om hur det kan se ut när en demokrati sakta monteras ner – ett politiskt beslut i taget.
* Sticka ut från andra donationsdrivna kampanjer som går under november/december där problemen man belyser ofta är mindre komplexa.
* Få folk förstå hur viktigt de är att vi försvarar vår demokrati, både här i Sverige och runt om i världen.
* Öka både antalet donationer och storleken på genomsnittsdonationen till CRD

Lösningen blev att vi skapade och lanserade ett spel som släpptes i tid för julhandeln. Spelet heter “Dictator of Sweden” och utspelar sig i riksdagen. Här får spelarna slåss om att bli Sveriges första diktator innan motspelarna har hunnit säkra demokratins framtid. Precis som i det verkliga politiska spelet måste spelarna förhandla med varandra, hantera olika politiska kriser och dolda agendor. Under spelets gång kommer spelarna att ställas inför antidemokratiska dilemman som att till exempel lägga ner public service, återinföra dödsstraffet eller militarisera scoutkåren.

Spelet är roligt och lättsamt men kopplar an till den betydligt mörkare verkligheten genom att använda exempel tagna från riktiga händelser.

Istället för att gå ut och be om donationer så såldes spelet genom CRDs hemsida, på Grandpa och Weekday. Detta gjorde även att vi kunde öka den genomsnittliga donationen från några tior till flera hundra kronor. Överskottet gick oavkortat till CRDs verksamhet och arbetet med att stärka demokratin runt om i världen. Efter 48 timmar hade spelet sålt slut, både online och i butik vilket ledde till att CRD fick öka spelproduktion med 500%. Bara efter någon månad hade organisationen tredubblat sin donationsinkomst och nått ut till helt nya målgrupper.

Genom något så enkelt som ett helt vanligt brädspel lyckades vi engagera svenskarna i en svår fråga samtidigt som vi stärkte Civil Right Defenders arbete med att försvara demokratin.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Petter Lublin, Prime Weber Shandwick
  • Copywriter
    Inez Härneman, Prime Weber Shandwick
  • Designer
    Kalle Mattsson, Prime Weber Shandwick
  • Designer
    Åsa Skyttle, Prime Weber Shandwick
  • Executive Creative Director
    Carl Jannerfeldt, Prime Weber Shandwick
  • Planner
    Sebastian Stüben, Prime Weber Shandwick
  • Senior Media Specialist
    Daniel Wahlström, Prime Weber Shandwick
  • Key Account Manager
    Angelica Borch, Prime Weber Shandwick
  • Project Manager
    Maja Strandberg, Prime Weber Shandwick
  • Marknads- och kampanjansvarig
    Mikael Ehrlington, Civil Rights Defenders
  • Privatinsamlingsansvarig
    Johan Harlén, Civil Rights Defenders
  • Insamlingschef
    Anna Magnard, Civil Rights Defenders
  • Strategisk kommunikatör
    Catrin Söderberg, Civil Rights Defenders
  • Digital kommunikatör
    Kristina Wicksell Bukhari, Civil Rights Defenders