Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Discover the originals

Visit Sweden har en tuff uppgift: att med extremt små medel marknadsföra resmålet Sverige på en global marknad. Därför måste våra kampanjer visa upp vårt vackra land och samtidigt vara så spännande att media skriver om dem.

Uppgiften den här gången var att göra ”den globala resenären” medveten om och intresserad av Sverige som resmål. För Visit Sweden var det också viktigt att kampanjen lyfte platser i hela Sverige. Lösningen hittade vi på IKEA.

IKEA är känt över hela världen och deras produktnamn har blivit ett kulturellt fenomen. Det finns massvis med memes om de ”knasiga” namnen och Youtubers som byggt sin framgång på att skämta om dem. Jimmy Fallon och Ellen Degeneres har till och med haft humorinslag om att IKEAs produktnamn låter som Game of Thrones-karaktärer. Så, IKEAs produktnamn engagerar. Men ingen verkade veta att många av produkterna är döpta efter platser i Sverige.

Genom att gå ut och ta tillbaka namnen från IKEA red vi på det existerande intresset kring produktnamnen, samtidigt som vi, en gång för alla, redde ut mystiken kring dem. Det hela förpackades i en spännande historia om hur landet Sverige tar strid mot Sveriges stolthet. En sorts blågul David mot Goliat-kamp.

I filmen förklarade vi problematiken med IKEA, samtidigt som vi visade upp vackra bilder från Sverige – så att människor verkligen skulle bli sugna på att resa hit. Filmen var ett bärande element i det presskit som gick ut globalt. Det fanns också en liten peng till köpt utrymme online, där den långa filmen varvades med kortversioner.

Kampanjen fick stort genomslag i internationell media. Totalt blev det över 1400 mentions fördelat på 710 artiklar, 330 blogginlägg och 360 tweets, vilket gav en potentiell räckvidd på 2,1 miljarder. Kampanjen uppmärksammades i 49 länder, och klart mest blev det på huvudmarknaderna USA och Storbritannien. Alltihop med en liten produktionsbudget och en minimal mediabudget.

Att kampanjen engagerade märktes också på visitsweden.com, där ”average time on page” var 7,49 min – vilket är en ökning på 82 %. Man hade även ”en hög andel kvalitativa besökare” (besöker fler än 2 sidor, längre än 1 minut, sparar som bokmärke och/eller klickar sig vidare ut till besöksnäringen).

Arbetsgrupp

  • Client supervisor
    Nils Persson, Visit Sweden
  • Project Manager
    Nils Ekstrand, Visit Sweden
  • Account Director
    Ann Spennare Bengtsson, F&B
  • Account Executive
    Johanna Bringefält , F&B
  • Art Director
    Johanna Hofman-Bang, F&B
  • Copywriter
    Marcus Hägglöf, F&B
  • Writer
    Elisabeth Christensson, F&B
  • Designer
    Håkan Larsson, F&B
  • Planner
    Alena Sucher, F&B
  • PR strategist
    Robert Johnsson, F&B
  • Agency Producer
    Magnus Kennhed, F&B
  • Director
    Torbjörn Martin, BRF
  • Assistant Director
    Artur Wolgers, BRF
  • Executive Producer
    Rikard Åström, BRF
  • Producer
    Hampus Gunnarsson, BRF
  • Editor & Online
    Artur Wolgers, BRF
  • Props
    Alex Thorstrand, BRF
  • Sound
    Ljudbyrån
  • Media Agency
    Mindshare
  • PR Agency
    Hill+Knowlton