Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Djuränklingar

Juryns motivering

Fonus tilldelas Guldägget i kategorin Effekt för att ha lyckats skapa imponerande resultat i en alltmer konkurrensutsatt kategori, som folk dessutom helst väljer att inte tänka på eller närma sig om de inte absolut måste. Ett överraskande och högst emotionellt träffsäkert grepp gjorde ett annars så dystert ämne till något varmt och lättillgängligt. Genom att låta husdjur vara ansiktet utåt för varumärket och vägen inåt för nya kunder, smälte svenskars hjärtan istället för att gå i bitar. Gillandet ökade som aldrig förr och rekordmånga uppmärksammade och agerade via kampanjen på uppmaningen att fylla i Vita Arkivet – Fonus viktigaste verktyg för att skapa långsiktiga kundrelationer. 

Om bidraget

Att vara Sveriges största begravningsbyrå är inte helt enkelt. Bra för igenkänning, mindre bra för att skapa relationer. För vem vill umgås med döden? När vi pratar om den stänger man öronen och blicken svävar långt därifrån. Kommunikationsutmaningen är, trots det, att bli både omtyckta och lyssnade på av målgruppen.

Lösningen blev Djuränklingar. En ny tjänst som hjälper husdjur, som sörjer sina mattar och hussar, att hitta nya kärleksfulla hem. När tjänsten lanserades gick det fort, svenskarna öppnade både hem och hjärta. Allt fler skrev också ner i instegsprodukten Vita Arkivet, om vad man vill ska hända med sitt husdjur den dagen man inte längre finns.

Den potentiella räckvidden slog tidigare rekord och efter kampanjen visade mätningar att både liking, preferens och marknadsandelar för Fonus ökat kraftigt. Ordet djuränklingar blev ett nyord 2021. Och sist men inte minst har initiativet gett många djur ett nytt hem, och många hem en ny älskad familjemedlem. Fonus, som länge varit synonymt med döden, blev nu istället en del av livet.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Ivo Lundin Hatje, New Normal
  • PR-strateg
    Simon Le Pluart, New Normal
  • PR-kreatör/Copywriter
    Hannah Bengtsson, New Normal
  • Projektledare/Strateg
    Johan Henriksson, New Normal
  • Digital strateg/Content creator
    Sara Dastory, New Normal
  • Designer
    Henrik Jacobsson, New Normal
  • Produktionsledare
    Lisa Sjöstrand, New Normal
  • Marknadschef
    Linda Ljunggren, Fonus
  • Marknadskoordinator
    Linda Fransson, Fonus
  • Kommunikationschef
    Peter Göransson, Fonus
  • Produktion
    A Very Cool Place