Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Vara Nere

Psykisk ohälsa är ett växande problem bland unga idag. Mind och Bilda är två organisationer som vill göra det lättare för unga att prata med varandra om hur de mår – på ett sätt som är stödjande och icke stigmatiserande. Det handlar om att förse unga med kunskaper om varför de mår dåligt, vad de kan göra för att hantera det, och hur de kan stötta varandra.

Men psykisk ohälsa är också ett ganska luddigt begrepp. Precis som att fysisk ohälsa kan betyda allt från träningsvärk till spetälska, så kan psykisk ohälsa vara allt från att känna sig deppig till allvarliga diagnoser. För att det skulle bli enklare att förstå vad det handlar om så valde vi att prata om att “vara nere” istället.

Vi skapade en talesperson: Nere. En ganska vanlig 17-åring, med lite skruvad humor och sin egen stil. Men eftersom Nere är virtuell och 3D-animerad är hen inte bunden av det fysiska rummets begränsningar. Även om alla kan känna sig nere ibland, så kan Nere förkroppsliga hur det känns – när allt snurrar, när man får en panikattack eller när det känns som att vad man än gör så blir det fel. Allt blir lättare att prata om när det syns tydligare.

Som de flesta andra sjuttonåringar håller Nere mest till på Instagram (@vara_nere) och Tiktok (@vara.nere) och gör en massa memes och diskuterar med målgruppen – för att få dem att engagera sig och stötta varandra. Samtidigt skapade vi en kunskapsbas med enkel info om psykisk ohälsa (www.varanere.se).

Eftersom Meta (alltså Facebook) tyckte att det här var ett bra initiativ så stöttade de en annonskampanj på Instagram och såg till att Nere kunde genomföra intervjuer med olika influencers direkt på Instagram Live. Vi testade enheter både med och utan Nere – de annonser där Nere var med gav 300% bättre effekt.

På Tiktok blev Nere frontfigur för deras kampanj “#5stegframåt” som satte fokus på psykiskt mående och pågick under tio veckor.

Nere har också en egen podcast där olika gäster pratar om hur tillvaron kan gå upp och ner. Den finns där poddar finns (www.varanere.se/podd/).

Dessutom frontar Nere en gratis ledarutbildning (www.varanere.se/ledarutbildning/) så att ungdomsledare lär sig hur man pratar om psykisk ohälsa på ett öppet och stödjande sätt. Ledarutbildningen har nått 14.000 ledare i ett femtiotal organisationer.

Alla fakta, tips och insikter som Nere delar med sig av är framtagna av professionella psykologer i samarbete med ungdomsråd, som har fått tycka till och hjälpa till att forma budskapen.

Arbetsgrupp

  • Projektledare
    Selene Cortes, Mind
  • Projektledare
    Celia Cox, Bilda
  • Projektledare
    Johan Andersson, Delta Studios
  • Art Director
    Mattias Alfborger, Delta Studios
  • Copywriter
    Per Forssberg, Delta Studios
  • Content creative
    @meme_lord_jeki, Delta Studios
  • Redaktör
    Sofia Bergström, Delta Studios
  • Produktionsledare
    Natasha Azarmi, Delta Studios
  • Ljudläggning
    Jakob Oldenburg, Delta Studios
  • Grafiker
    Christian Karlsson, Delta Studios
  • Regi, CGI, Karaktärsdesign, Animation
    Bruto Studio
  • Produktionspartner
    Meta Creative Shop
  • Innehållspartner
    Tik Tok Nordics