Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Bordellen i Almedalen

Utmaning
Hur får man färre att köpa sex? Och hur får man färre att köpa sex när avsändaren är en liten tjejjour i Järfälla med en budget på 850 000 kronor?
Svensk lagstiftning förbjuder sexköp. Ändå har en av tretton svenska män någon gång köpt sex och undersökningar visar att 43% av alla ungdomar tycker det är helt okej att betala för sex så länge båda är med på det. Samtidigt har liberala röster gjort sig hörda om att sexhandeln bör släppas fri. Hur skulle vi kunna vända trenden?

Lösning
Det var avgörande för oss att skapa skriverier och diskussioner i ämnet för att få effekt och kunna lyfta fram baksidan av prostitution.
Vi bestämde oss för att utnyttja Sveriges största mediecirkus – Almedalsveckan ¬– för att skapa debatt. Vi byggde en bordell som vi placerade i Almedalen med budskapet ”Hej alla sexköpare och sexförespråkare, här i bordellen kan ni mötas och känna er som hemma”.

Resultat
Med Bordellen i Almedalen lyckades vi få politiker, journalister och semestrande svenskar att äntligen börja diskutera konsekvenserna av sexhandel.
Bordellen i Almedalen var folkbildande och blev nyhetsstoft på TV4, i Sveriges Radio, i dagstidningar, på nätet och som egen programpunkt på SVT – “Duellen om Bordellen”. Frågan dominerade utrymmet på Sveriges största mediescen. Andelen positiva till sexköpslagen ökade med 28%, medievärdet beräknades till 10 miljoner och Bordellen i Almedalen utsågs till Almedalsveckans främsta Mediamaktfaktor.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Mats Wallin, Lina Mehlqvist
  • Copywriter
    Mats Gardmo
  • Designer
    Tomas "Totte" Kindberg
  • Fotograf
    Pål Allan
  • Planner
    Olle Svensson
  • Produktionsledare
    Henrik Nordgren
  • Projektledare
    Christina Gillberg
  • Uppdragsgivare
    Zandra Lundgren, Järfälla Tjejjour, Jenny Höglund Lindblad, Järfälla Tjejjour
  • Web Director
    Emanuel Lantz
  • Webbproducent
    Jonas Hanström