The Singing Sailor

Kategori: Utomhus
År: 2016
Valör: Guldägg

Bidragsbeskrivning:
Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen är övertygade om att konflikter kan lösas utan våld och att krig kan förebyggas genom samarbete, ekonomiska medel och diplomati. Syftet med kampanjen var dels att agera som motvikt i debatten om militär upprustning och dels skapa kännedom om Svenska Freds då de är beroende av bidrag från allmänheten. Kampanjen lanserades med att ordföranden Anna Ek intervjuades i TV4:as Nyhetsmorgon. Genom att ta rygg på stora mediala frågor och värna om människors rättigheter spreds Svenska Freds röst. Efter en vecka i havet där ubåtskränkningarna ansågs ha skett hade filmen om The Singing Sailor, döpt till Fred av svenska medier, helt utan mediabudget nått över 150 länder. Kampanjens potentiella räckvidd, baserad på mediernas egna räckviddssiffor hamnade på över 1,5 miljarder människor. Svenska Freds intervjuades och citerades världen över och The Singing Sailors innovativa och demokratiska budskap applåderades i världens alla hörn.

Motivering:
Kan man göra så här? Är det här utomhus? Är det ens möjligt att genomföra? Juryn säger ja, ja, ja och lyfter på seglarhatten för en exemplariskt fin kampanj. Heja Sverige!


Arbetsgrupp

Creative Director
Andreas Ullenius

Copywriter
Adam Reuterskiöld

Art Director
Fredrik Josefsson

Producent
Johan Eklund

Innovativ producent
Johan Wahlberg, John Müllersdorf

DoP/Motion Director
Eric Karlsson

Webbutvecklare
Kalle Peterz

Artwork
Daniel A Bruce

PR
FLB Europa

PR
Jessica W Sandberg

Ansvarig uppdragsgivare
Daniel Holking


Andra vinnare i kategorin