The Singing Sailor
Kategori: Utomhus År: 2016 Valör: Guldägg Uppdragsgivare: Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen Byrå: Åkestam Holst
Bidragsbeskrivning:
Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen är övertygade om att konflikter kan lösas utan våld och att krig kan förebyggas genom samarbete, ekonomiska medel och diplomati. Syftet med kampanjen var dels att agera som motvikt i debatten om militär upprustning och dels skapa kännedom om Svenska Freds då de är beroende av bidrag från allmänheten. Kampanjen lanserades med att ordföranden Anna Ek intervjuades i TV4:as Nyhetsmorgon. Genom att ta rygg på stora mediala frågor och värna om människors rättigheter spreds Svenska Freds röst. Efter en vecka i havet där ubåtskränkningarna ansågs ha skett hade filmen om The Singing Sailor, döpt till Fred av svenska medier, helt utan mediabudget nått över 150 länder. Kampanjens potentiella räckvidd, baserad på mediernas egna räckviddssiffor hamnade på över 1,5 miljarder människor. Svenska Freds intervjuades och citerades världen över och The Singing Sailors innovativa och demokratiska budskap applåderades i världens alla hörn.
Motivering:
Kan man göra så här? Är det här utomhus? Är det ens möjligt att genomföra? Juryn säger ja, ja, ja och lyfter på seglarhatten för en exemplariskt fin kampanj. Heja Sverige!
Arbetsgrupp
Creative Director
Andreas Ullenius
Copywriter
Adam Reuterskiöld
Art Director
Fredrik Josefsson
Producent
Johan Eklund
Innovativ producent
Johan Wahlberg, John Müllersdorf
DoP/Motion Director
Eric Karlsson
Webbutvecklare
Kalle Peterz
Artwork
Daniel A Bruce
PR
FLB Europa
PR
Jessica W Sandberg
Ansvarig uppdragsgivare
Daniel Holking
Följ Guldägget